Upp och ner

Det har varit riktigt bra några dagar, inte alls så särskilt mycket tvång. Knappt ens fastnat vid spisplattorna eller dörren när jag låst (brukar vanligtvis känna efter/slita ett par ggr för att verkligen känna mig trygg med att dörrn är låst). Har nästan levt som en vanlig människa, det har varit oerhört skönt att inte så mycket energi gått åt till alla kontrollbehov och tvångsmässiga handlingar.

Idag har det däremot varit värre. Tog tre kvart att bara komma hemifrån eftersom jag först insåg att jag fått ett sår på tummen eftersom jag klöst bort skin vid nageln, troligen rätt omedvetet. Så då fick jag blod på kläderna och fick panik över var blodet kom ifrån innan jag insåg att det var tummen som blödde. Då känner man sig rätt löjlig. Sen så var jag tvungen kolla spisplattorna och rattarna på spisen ett multum gånger för att verkligen vara säker på att den var avstängd. Jag har ett mantra som jag kör gång på gång, går såhär: 0, 0, 0, 0, OFF, 0. Spisrattarna från höger till vänster. Så de där måste jag upprepa högt för mig själv flera gånger. Nu har tvången tagit ett steg längre dessutom,  en rätt smart grej  rent tvångsmässigt. Det är nämligen att helt enkelt fotografera det hela med mobilkameran och ha datum/tidsstämpel på fotot så VET jag liksom att det är avstängt. Men egentligen borde jag förstås bara kolla en gång eller lita på att jag stängt av spisen och inte kolla alls. Om man ska utmana det hela då. Funkat några dagar, men inte idag.

Är stressad för att jag får veta angående ett jobb i veckan, ett jobb jag hoppas jag får och därför förvärras tvånget. Jobbigt.


Kommentarer
Postat av: erica

hej. jag gillar din blogg. hur mår du nu?

kram

Postat av: Bergodalbana

Hej erica.



Tack vad roligt. Jag mår okej, lite upp å ner. Mindre ångest senaste dagarna för jag tror medicinen börjat verka men det sköljer stundtals över mig och då är det riktigt jobbigt. Ska till min psykolog imorgon och har gått med i en OCD-grupp så det känns skönt. :)

2010-10-10 @ 20:57:45
URL: http://bergodalbana.blogg.se/
Postat av: Johan

Hej



Jag upptäckte din blogg idag och tycker att den är jätteintressant. Ska läsa igenom hela bloggen. Hoppas verkligen att du ska bli bättre snart.



Jag är en kille som haft OCD sedan jag var 14 år. Idag är jag 30 år och har fortfarande så starkt tvång att jag lever som en handikappad person, trots att jag är fysiskt frisk. Som tur är har jag snälla föräldrar som hjälper mig med praktiska saker och stöttar mig socialt, men jag mår väldigt dåligt av tvånget och är jättedeprimerad för att mer än halva mitt liv blivit totalförstört.



Om du vill så skulle jag gärna vilja ha kontakt med dig. Hade varit skönt att prata med någon som verkligen förstår en. Säg bara till så skriver jag min e-mailadress.



Kram

2010-12-21 @ 22:23:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback