En tröst i eländet...

Är att jag inte är ensam om att ha OCD. Det verkar vara en ganska vanligt förekommande diagnos bland ambitiösa och kända människor. Och visst känner man lite förtröstan i att lyckade framgångsrika och många i mitt tycke imponerande människor har denna diagnosen, även om inte jag känner mig fullt lika lyckad. En liten lista med en kort beskrivning på varje person:

Leonardo DiCaprio. Min favoritskådespelare sen många år tillbaka har OCD, eller hade det åtminstone som barn. Han har berättat i intervjuer att han kämpar emot att inte trampa på varje spricka han ser på troattoaren/gatan och måste hindra sig själv från att gå igenom dörrar flera gånger. I researchen inför en roll där han spelade en excentrisk biljonär som led av OCD hamnade han återigen i beteendet och kom flera gånger försent till inspelning efter att ha varit tvungen att undvika sprickor på marken. Detta leder oss inte helt osökt in på just den personen som Leonardo spelade...

Nämligen Howard Hughes i den biografiska filmen Aviator, som handlar om flygplanstillverkaren och filmakaren Hughes. Under Hughes senare år blev han känd för att leva ett mycket inrutat, märkligt liv, på grund av ett allt mer försämrat tillstånd i OCD.  Med kraftiga ångestattackar och ett himla kontrollerande led han oerhört och filmen The Aviator speglar det på ett fantastiskt, men hemskt sätt. I en filmsekvens kan man exempelvis se hur Hughes bara använder papperstallrikar, i en annan hur han upprepat vankar av och an och blir instängd i ett rum ständigt repeterandes "The way of the future" innan han ser sig själv med rödgråtna ögon som liten pojke ståendes på sin säng där han säger till sin mamma att han vill bli den största flygplanstillverkaren i världen och rikaste mannen på jorden. Här nedan kan man se när Howard Hughes fastnar i ett offentligt badrum och börjar OCD:a. Något jag tror dom flesta med diagnosen kan känna igen sig i, eftersom dom verkligen fångat hela ångesten och det tvångasaktiga i denna scen:



Fotbollsspelaren David Beckham öppnade upp sig helhjärtat i en intervju 2006 och berättade om sin kamp mot OCD. Han måste ha allt i rader, i färg och/eller i par. Han beskriver att han alltid måste flytta alla böcker och ställa ner dom i någon byrå eller liknande om han kommer tilll ett hotellrum. Allt måste vara perfekt, annars skapar det kaos. Besattheten av symmetri har gjort att hans fru, Victoria Beckham har berättat att deras kyl är sjukligt perfektionistisk ordnad. Om de har 3 dietcoke därinne måste David slänga bort en, för ingenting får vara i udda tal.

Skådespelerskan Cameron Diaz har erkänt att hon har OCD och tvättar händerna ohälsosamt mycket varje dag och måste använda armbågarna för att öppna dörrar för att undvika farliga bakterier/virus. Även skådespelerskan Jessica Alba led av OCD som liten flicka, men menar att sjukdomen hjälpte henne i hennes karriär. Hon menar att det hjälpt henne att utföra saker ordentligt och så gott hon kan. Hon har även hävdat:
'I think a lot of actors have OCD. I think it's part of being creative, whether your outlet is acting or science or maths,' och fortsätter: 'Whatever it is, it takes some sort of drive to get anywhere'. Hur man ska tolka det citatet vet jag inte riktigt, men visst kan det finnas en viss sanning i att väldigt ambitiösa människor ofta har ett sjukt kontrollbehov.

Jag vet inte om ni kommer ihåg henne, men i den brittiska popgruppen All Saints så fanns det en medlem som heter Natalie Appelton. Jag gissar att hon räknas som en kändis fortfarande, även om hon är en bortglömd sådan. Men inte i det här fallet. Natalie har en enorm skräck för offentliga toaletter och undviker dessa i allra största mån. Hon använder pappershandukar eller toapapper så fort hon ska ta i någonting därinne och kan inte sitta på toalettringen.

En betydligt mer känd och ganska storslagen man, som gjort ganska mycket för hur världen ser ut idag som också ska ha lidit av OCD är bland annat Charles Darwin. Om du inte hängde med på biologilektionerna i skolan och är allmän okunnig så är Darwin en känd biolog, teolog, zoolog och forskare. Han
upptäckte och framlade övertygande belägg för att alla arter av liv har utvecklats över tiden från ett gemensamt ursprung genom den process som han kallade naturligt urval (Survival of the fittest). Charles Darwin var inte bara jävligt insnöad på biologi, han fick också en klart försämrad hälsa när han var 16 år och den försämrades eftersom och nådde sin pik när han var kring 28 år. Mycket på grund av arbetsrelaterad stress då han tog för sig allt för mycket och han var under perioder mycket sjuk. Den mystiska sjukdomen diagnosticerades dock aldrig riktigt och det finns en hel del som talar för att det handlade om OCD.

En av de största konstnärerna någonsin, Michelangelo led av OCD. Han hade kort stubin och ska ofta ha bråkat med både sina närstående och främmande människor. Han undvek människor i största mån och kunde plötsligt besluta sig för att inte delta i en pågående konversation/diskussion och gå därifrån, ofta om någon inte höll med hono. Det behöver såklart inte vara OCD-relaterat men är väl så intressant. Något som däremot har med det att göra är att Michelangelo alltid sov med kläder på och skorna på, även om fötterna skadades av det. Han isolerade sig under långa perioder och tog ingen notis eller visade några känslor om någon närmade sig honom. Trots sin sjukdom var han en otroligt framgångsrik och fantastisk konstnär.

Även regissören, producenten och författaren Martin Scorsese som ofta gör filmer om intelligenta människor med psykiska åkommor lider av OCD. Det är inga dåliga namn jag nämnt här, och det finns betydligt fler. En liten tröst när saker och ting känns tungt, kanske.

Kommentarer
Postat av: Alice

Hej!

Jag känner igen mig mycket i det du skriver på din blogg. Ibland känns tvånget som att fastna i en evig loop ungefär; samma sak om och om igen.



För mig blir tvånget väldigt påtagligt när jag mår dåligt över andra saker. Det blir liksom en nedåtgående spiral av ångest, tvång, ångest, tvång...Men i o m att depressionen har blivit bättre har jag en annan styrka att stå emot. Jag tränar på att intala mig att det bara är tankar och inte verkligheten, och ibland fungerar det.



Har du fått hjälp med depressionen och OCDn? Typ mediciner eller terapi?



Kram!

Postat av: It's not me, it's my OCD

Hej. Ja, loop var verkligen en bra beteckning på det hela. Man fastnar verkligen. Det är samma sak för mig, ju mer stressad jag är och ju mindre vardagliga saker jag har som jag måste göra desto mer tvång får jag. Typ nu när jag är arbetslös är det hur mycket tvång som helst. Skitjobbigt.



Jo, nu har jag fått hjälp. Men det tog ett bra tag. Det har gått i ganska många vändor, och denna gången försökte jag intala mig själv att jag skulle klara det och kunde trycka undan tvånget på egen hand utan mediciner och terapi men tillslut brast det och pappa skjutsade in mig på psyk. Så nu har jag fått zoloft och några stödsamtal och ska börja i en stödcirkel för folk med OCD. Hade önskat fortsatt psykologkontakt men vet inte hur det blir..



Själv då? Skönt å höra att depressionen blivit bättre för dig. Jag tror att min underliggande depression är en stor orsak till att det eskalerat och blivit väldigt mycket tvång för mig i sommar. Pissigt.



Kram!

2010-09-16 @ 23:07:59
URL: http://bergodalbana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback