Hemskt

Det är en väldigt obehaglig, oroväckande och ångestframkallande känsla att inte klara av saker jag klarade av förut. Att minsta lilla sak eller pressande situation kan få hela förut så starka fasaden att raseras.

Det blir inte bättre när så få i ens närhet förstår vad man pratar om heller. OCD? Tvångssyndrom? Kan du förklara? Hur då menar du? Det gör inget här, här slipper jag misstron i människors ögon. Här verkar folk fråga för att dom är nyfikna, i verkliga livet känner jag mig galen och alienerad.

Det hemskaste är nog det faktum att så få tror en, tycker man gör en stor sak av ingenting, att man inte är riktigt sann, utan bara drabbats av så vanlig hypokondri.

Försöker jag hantera all psykisk stress genom att göra såhär mot mig själv? Har min hjärna slutat fungera? Var det den där husvagnssemestern när jag var liten, då jag hade halsfluss som orsakade syndromet. Det sägs ju, enligt medicinska vetenskapliga rapporter att man vet att tvångssyndrom kan uppkomma efter streptokocker, men man vet inte varför.
Så jag undrar varför, jag också. Livet är svårt nog som det är, utan dom här vansinniga tankarna.

Kommentarer
Postat av: Tanten (Bittan)

Först, det är jag som var "tanten b" i ett tidigare svar...
Du skrev att "kanske under ägglossning att det är värre"
Jag är 40 år, och jag har otroligt knäppa tankar, just då,vid ägglossning dvs PMS...jag tänker saker jag inte ens vill skriva. Jag tror, att dessa "tanke" spöken, är en brist/eller påslag av något hormon. Jag äter Femal,en hälskost tablett, som faktiskt lugnar ner mina tankar...Alla dessa flickor som "mår dåligt,skär sej osv" jag tror det handlar om hormoner ! Man ska ju inte dra alla över en kam, men tror det ligger nått i det!
Fundera på om du ser nått mönster i ditt mående,gemfört med var du är i din cykel...
Tänker på dej,det ska bli bra...

Postat av: Linda

Det ligger absolut något i det. Mer och mer har man exempelvis skrivit ut antidepressiva mediciner till kvinnor att ta enbart under PMS istället för att de skall äta dem kontinuerligt. Detta eftersom deras depressioner är kopplade enbarat till PMS.

2006-01-13 @ 02:32:15
URL: http://www.rocksamba.blogspot.com
Postat av: Bittan

Hälsa på mej och läs inlägget "ord"

2006-01-13 @ 06:41:34
URL: http://tantenstankar.webblogg.se
Postat av: bittan

Kolla den här länken..
http://www.serotonin.nu

2006-01-15 @ 09:58:55
Postat av: camerazz

Vet inte om mina tvångstankar kan jämföras med dina men de jag hade/har har lindrats med hjälp av kognitiv terapi. Det är ett jobb med sig själv man har under en längre period och är väldigt bra för det resulterar i att man ser på sig själv i ett litet annat perspektiv.

Det är inte sista gången jag hälsar på dig här, har lagt din sida som bokmärke.

Kämpa på tjejen!

2006-01-16 @ 09:51:11
URL: http://caameerazz.blogspot.com/
Postat av: Bergodalbana

Vad bra det låter, jag har börjat med KBT nu och imorgon ska jag och terapeuten sätta igång på riktigt. Jag hoppas det hjälper mig med men jag har hört att man måste kämpa väldigt mycket själv, ingen dans på rosor och att det kan bli väldigt jobbigt i början. Tack!

2006-01-17 @ 14:58:16
URL: http://bergodalbana.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback