Försöker

Diskberget blir bara större och större. Istället för att diska upp finns orken inte där, den finns någon annanstans. Mitt kök ser lika rörigt ut som ett sånt där kök jag själv brukar äcklas över och tycka tyder på att personen är ofräsch eller konstig på något sätt.

I boken jag läser om tvångssyndrom så står det att det är vanligt att man tror att människor med tvångssyndrom och med rädsla för smuts, smitta etc är väldigt renliga och har väldigt rent omkring sig. Sanningen kan dock vara den motsatta eftersom det blir en utmaning utan dess like att ta sig an all disk/stökighet och att man därför låter det vara som det är, för att slippa ta sig an det man mest fruktar.

Jag har inte tvättat händerna lika mycket som igår idag iaf. Men dom är väldigt väldigt torra, och mycket röda. Eftersom jag inte tål blod, eller är rädd för det, så måste jag nog se till att sluta med tvättningen nu snart för annars kommer mina händer bli såriga.

Tänkte kanske försöka stöka undan lite saker nu, men det är jobbigt, för varje gång jag tagit i något smutsigt så måste jag tvätta händerna, och det är alldeles för mycket som hjärnan säger är smutsigt är, fast det kanske inte är det.

I boken om tvångssyndrom står det även att den som lider av tvångssyndromen oftast har det som jobbigast i sitt eget hem, eftersom det blir ett eget luftslott.

Kommentarer
Postat av: Bittan

Skaffa engångs- plasthandskar, jättebra !
Då är du rädd om dina torra händer, och behöver inte "ta i skiten".
Vet inte om det är så "pedagosiskt " bra förslag, men...Ta hand om händerna "Före" rädslan för skiten...

2006-01-11 @ 16:40:55
Postat av: Bergodalbana

Bra idé! Köpte sådana när jag var på affären. Det gick faktiskt bra att gå till affären till och med.

Postat av: anonym

tja. jag har haft ocd i 16 år och vet precis vad du skriver om...

2006-01-12 @ 11:45:00
Postat av: Bergodalbana

i perioder eller alltid?

2006-01-13 @ 00:09:40
URL: http://bergodalbana.blogg.se
Postat av: anonym

konstant, sedan jag var 14.
upp och ner i omfattning visserligen, men alltid där.

2006-01-13 @ 13:36:09
Postat av: Bergodalbana

Har du pratat med nån om det nångång då och har det hjälpt?

2006-01-17 @ 14:59:21
URL: http://bergodalbana.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback